Combodia & Vietnam.....na 348 dagen weer THUIS! :) - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Maaike & Marian - WaarBenJij.nu Combodia & Vietnam.....na 348 dagen weer THUIS! :) - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Maaike & Marian - WaarBenJij.nu

Combodia & Vietnam.....na 348 dagen weer THUIS! :)

Door: Marian & Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike & Marian

15 Augustus 2009 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Inmiddels zijn we al weer 2 weken thuis maar een verhaaltje over onze laatste weken hadden jullie nog tegoed van ons! ;)

We beginnen weer in Bangkok, waar Marian in het ziekenhuis heeft gelegen voor 2 dagen. Zij had namelijk weer een voedselvergiftiging opgelopen :( Gelukkig was het na deze 2 dagen echt over!. We hebben toen besloten om 9 dagen naar Ko Phi Phi te gaan en daar hebben we en super tijd gehad. Wat zijn we blij dat we het toch gezien hebben, zo ontzettend mooi en relaxed eiland.
Niet veel meer gedaan dan zonnen, uitgaan en snorkelen:p
We zijn nog wel een dagje met een boot naar Phi Phi Lei gegaan...het eiland waar de film 'the Beach' is opgenomen met Leonardo Dicaprio;) Prachtig!
Maaike heeft ook nog in Krabi haar langverwachte strandrit te paard gemaakt. Helaas was het paardje wel veel te klein! :(

Na Phi Phi zijn we terug gevlogen naar Bangkok en hebben we vanuit daar de trein genomen naar Comdodia.
Aangekomen bij de grens moesten we eerst onze visa nog regelen. De tuc tuc driver had ons afgezet bij een 'vreemd' kantoortje, daar konden we alles regelen vertelde hij. Maar goed, dat wilde wij natuurlijk niet dus na veel gezeur zet hij ons af bij het echt consulaat (10 meter verder, ongelofelijk toch?!)
Visa geregeld en de grens overgelopen, haha! :D

Vier dagen hebben we doorgebracht in Siem Riep en in 3 dagen hebben we de tempels van Ankor (Hielige stad) met een tuc tuc driver verkend....ongelofelijk mooi!

Ankor Wat (de bekendste tempel) is een hindoeïstische tempel en wordt beschouwd als het grootste religieuze bouwwerk ter wereld. De tempel is een van de belangrijkste overblijfselen uit de periode van het Khmer-rijk.
Het is het enige monument in Cambodja, dat op de UNESCO werelderfgoedlijst staat.

De laatste dag hebben we ook een mijnenmuseum bezocht. Deze is opgezet door een Combodiaan die zelf al jaren bezig is om alle mijnen/bommen onschadelijk te maken.
Het is zeker de moeite waard om zijn site te bekijken en zijn verhaal te lezen. Op het moment zijn er nog 3 tot 6 miljoen mijnen in Combodia.
Wat deze mensen is aangedaan is onwerkelijk gewoon. Het is zeker de moeite waard om het verhaal van deze man te lezen op zijn site.

Na Siem Riep zijn we met de bus naar Battambang gegaan, wij dachten dat dit een leuk plaatsje zou zijn maar dat viel vies tegen. Een beetje moedeloos liepen we over straat toen er voor de zoveelste keer weer scooter stopte. Deze man vertelde over zijn school die hij had opgezet voor kansarme kinderen in een dorpje verderop. Eerste wilden wij hem eigenlijk niet geloven omdat er vaak mannen stopten om ons iets aan te 'smeren' Deze man daarintegen kwam betrouwbaar over en we zijn toen bij hem achterop gestapt.
Natuurlijk nog steeds een beetje bang maar uiteindelijk kwamen we dan ook echt aan bij een school.
Vervolgens mochten wij meekijken in een klas en ook lesgeven :) (dictee geven) Echt een super ervaring, zo geweldig om te zien hoe deze man, die zelf al bijna geen geld heeft, kinderen uit arme gezinnen, wezen en kinderen met HIV helpt door hen onderwijs te geven. http://www.brick-for-cambodia.net/

Als laatste hebben we Phon Phem bezicht in Combodia, niet echt een bijzonder stad dus snel doorgereisd naar Vietnam.
Eerst een dagje in Saigon (Ho Chi Minh City) geweest en vanuit daar naar de Mekon Delta gegaan met een gids. Wij verbleven bij haar oom en tante, wat een bijzonder ervaring was. Helaas heeft Maaike hier toen ook een voedselvergiftiging opgelopen :(
Tijdens deze 2 dagen hebben we verschillende dingen gedaan: fietstocht gemaakt door de rijstvelden, rijstpapie gemaakt, steenfabriek bezocht & en naar een flotingmarket geweest. Je gaat dan met een bootje langs alle andere boten om je groentes/fruit, vis of vlees te kopen, heel leuk om mee te maken!

Dalat hebben we nog bezocht met een gezellig Engels stel. Hier hebben we een dagje en taxi gehuurd en alles bezichtigd in de omgeving. Onder andere 'Crazy House' Een huis dat een mix is van Gaudi en Alice in Wonderland stijl, wij zouden wel zo'n huis willen hebben!:D

De laatste paar dagen hebben we doorgebracht in Na Thrang aan het strand. Genoten van het zonnetje op relaxte bedjes ;) Heerlijk dat het hier nog niet zo toeristisch was!

Na 'Na Thrang' zijn we met de slaapbus terug gegaan naar Saigon, waar we onze laatste dagen van onze reis hebben doorgebracht. We hadden onszelf getrakteerd op een luxe hotel met ontbijt ;) Hier hebben we alle souveniers ingeslagen...vandaar dat onze backpacks & handbagage zo zwaar waren :p

Zaterdag 1 augustus was het dan echt zo ver, na 348 dagen reizen moesten we er echt aan geloven: we gingen naar HUIS!
Natuurlijk vonden we het ontzettend jammer maar aan de andere kant hadden we zo'n zin om iedereen weer te zien! :D
Helaas werd dit vier uur uitgesteld door een vertraging in Singapore. We konden onze aansluiting in Londen daardoor niet meer halen. Gelukkig werden we op de vlucht van 12 uur gezet en kwamen we rond 2 uur aan in Nederland.
Wat was dat super zeg! Iedereen was er, wat hebben wij genoten. :)

Lieve allemaal, nogmaals ontzettend bedankt.....een warmer otvangst hadden wij ons niet kunnen wensen! :D :) :D

Dit was trouwens niet ons laatste verhaaltje, jullie houden er nog 1 tegoed! ;)

Liefs, M & M

We hebben 4 nieuwe mappen aangemaakt met foto's: http://picasaweb.google.com/maaikeenmarian

• 15 Augustus 2009 - 16:54

Ellis:

jullie hebben het echt super gehad.en heeeeeeel veeeeeeeel gezien.
    ik heb een prachtige wandeling met je moeder gemaakt. een heerlijke dag gehad.
    liefs ellis

• 16 Augustus 2009 - 09:59

Joke:

Het was ontzettend fijn om jullie weer veilig op Schiphol te verwelkomen, maar wel een beetje jammer dat nu alle mooie verhalen op zijn. Gelukkig hebben we er nog een tegoed!!
    Liefs, Joke

• 16 Augustus 2009 - 20:48

Marjan.:

Het was goed om je weer zo stralend, gezond en blij terug te zien. Bedankt voor je geweldige verslagen en prachtige foto's.Succes met de arbeid straks.
    Liefs, Frans en Marjan.

• 17 Augustus 2009 - 13:19

Marianne:

Heey meiden,
    Toch nog even het een naar laatste verhaal van jullie gelezen! Ben benieuwd naar het laatste verhaal....
    Marian, ik ga je snel zien, gezellig!
    Kus Marianne

• 17 Augustus 2009 - 14:42

Jose Klooster:

Ja kinderen het is uit met de pret!!
    Ik ga nog even de foto's bekijken.
    Jammer dat ik er niet kon zijn op Schiphol.Dat had ik wel spannend gevonden.De familie natuurlijk blij dat jullie weer heelhuids terug zijn!
    gr.Jose

• 17 Augustus 2009 - 15:12

Jose Klooster:

Hoi M&M,
    Even toch wat opmerkingen over 't verslag en de foto's.
    Wat zijn de Vietnamezen klein,zeker naast jou Maaike.Wat een prachtige gezichtjes van die Combodia-meisjes en al die mooie cultuur en landschappen en dieren niet te vergeten.
    Trouwens ik ben jullie heel dankbaar dat ik mee kon kijken en genieten van jullie bijzondere reis.'t Was of ik er ook voor een klein stukje bij was.Fatastisch!Ik beschouw het als een prachtig kadootje! Welkom thuis.Ik hoop je gauw een keer te zien Maaike.liefs Jose

• 23 September 2009 - 11:39

Marja Hessels:

Hello, I noticed the name Trudy Oosterbaan on your site. My mum, Nora Oosterbaan had a cousin who lived/lives on Veldmuizen Pad, in Nederland. Could it be the same Trudy? I live in Townsville at the moment. I would love to get in touch, if possible. Marja :)

• 23 September 2009 - 11:41

Marja Hessels:

P.S. My email address is maya142@bigpond.com :)